Rovnováha a zdraví
Pohled Ayurvédy na zdraví a nemoc se zcela liší od pojetí moderní medicíny. Ayurvéda klade důraz na rovnováhu mezi osobní konstitucí, jejím momentálním stavem a vnějším prostředím. Je-li člověk v harmonii sám se sebou a zároveň se svým okolím, pociťuje nejenom dostatek sil, vitalitu, zdraví, ale i psychickou spokojenost. Definice zdraví dle Ayurvédy představuje nikoliv absenci nemoci, ale zahrnuje i nefyzické složky jako jsou smysly a mysl. V práci s lidmi se proto klade důraz na určení nerovnováhy, nikoliv na konkrétní vyjádření této nerovnováhy ve formě specifické nemoci. Podaří-li se pomocí jednoduchých zákroků posunout člověka zpět do rovnovážného stavu, příznaky doprovázející stav nemoci vymizí. Je nutné však připomenout, že tělo zaznamenává nerovnováhy nejenom v případě nemoci, ale například i díky měnícímu se cyklu ročního období. Tyto nerovnováhy jsou přechodné a nevedou k onemocnění, je-li o ně všas a správně postaráno. Existují sezónní režimy, které doporučují jak se chovat vzhledem k danému ročnímu období, aby vlivy podnebí byly neutralizovány a tělo zůstalo v rovnováze.
Co je příčinou nerovnováhy? Vedle již zmíněných vlivů vnějšího prostředí je to zejména naše stále se měnící mysl. Pragya aparadh, neboli pochybený či nesprávně použitý intelekt, je dle Ayurvédy důvodem všech onemocnění. Naše mysl tak nepoznala či přesněji řečeno zapomněla podstatu své existence a s ní mentální a fyzickou konstituci. Roztěkaná a nejasná mysl pak mylně považuje proměnlivé za trvalé, relativní za absolutní. Na zcela praktické rovině činí volby, jež tělo dále posunují do větší nerovnováhy. Tak například člověk s dominantní konstitucí kapha ví, že sladké nebo čokoláda pro něho není ta nejvhodnější pochoutka. Věnuje-li náležitou pozornost, to jest, je-li jeho mysl koncentrovaná a obrácená dovnitř, všimne si, že přestože čokoláda chutná sladce a přináší mu krátkodobé uspokojení, několik hodin po požití však přináší pocit únavy, letargie a celkové zpomalenosti. Druhý den po čokoládových hodech člověk cítí těžkost jak v hlavě, tak i v žaludku. Dle stavu mysli toto poznání bude dostačující na to, aby konzumace čokolády byla radikálně omezena, či zcela vyloučena. Nebo naopak mysl ve spolupráci s egem připraví mnoho důvodů, proč je dobré čokoládu konzumovat a vyvine se nejspíše emotivní závislost na konzumaci sladkého jídla. Tyto návyky samozřejmě ovlivní kvalitu zažívání a zpětně prohloubí nerovnováhu, jež začala v mentální oblasti.
Co je příčinou nerovnováhy? Vedle již zmíněných vlivů vnějšího prostředí je to zejména naše stále se měnící mysl. Pragya aparadh, neboli pochybený či nesprávně použitý intelekt, je dle Ayurvédy důvodem všech onemocnění. Naše mysl tak nepoznala či přesněji řečeno zapomněla podstatu své existence a s ní mentální a fyzickou konstituci. Roztěkaná a nejasná mysl pak mylně považuje proměnlivé za trvalé, relativní za absolutní. Na zcela praktické rovině činí volby, jež tělo dále posunují do větší nerovnováhy. Tak například člověk s dominantní konstitucí kapha ví, že sladké nebo čokoláda pro něho není ta nejvhodnější pochoutka. Věnuje-li náležitou pozornost, to jest, je-li jeho mysl koncentrovaná a obrácená dovnitř, všimne si, že přestože čokoláda chutná sladce a přináší mu krátkodobé uspokojení, několik hodin po požití však přináší pocit únavy, letargie a celkové zpomalenosti. Druhý den po čokoládových hodech člověk cítí těžkost jak v hlavě, tak i v žaludku. Dle stavu mysli toto poznání bude dostačující na to, aby konzumace čokolády byla radikálně omezena, či zcela vyloučena. Nebo naopak mysl ve spolupráci s egem připraví mnoho důvodů, proč je dobré čokoládu konzumovat a vyvine se nejspíše emotivní závislost na konzumaci sladkého jídla. Tyto návyky samozřejmě ovlivní kvalitu zažívání a zpětně prohloubí nerovnováhu, jež začala v mentální oblasti.