Universální přírodní zákony a jejich vyjádření v lidském těle
„Vata, Pitta, a Kapha jsou nazývány tři pilíře. Poznání této trojice jako posvátné trojsložky mantry OM osvobozuje moudré.“
Příroda je organizována v dokonalém, vysoce funkčním řádu. Lidské tělo je odrazem této hierarchie. Tak jako je uspořádán makrokosmos, tak je i organizován mikrokosmos. V přírodě existuje pět základních prvků, jež se promítají do funkce lidského těla. Tyto prvky jsou prostor, vzduch, oheň, voda a země. Ayurvéda rozeznává kombinaci prostoru a vzduchu jako princip pohybu neboli vata. Oheň je princip metabolismu či transformace neboli pitta, a vodu a země je princip podpory, hmoty a nehybnosti neboli kapha. V lidském těle má vata na starosti výměnu informací v nervové soustavě, cirkulaci, posun potravy zažívacím traktem a vyměšování. Zažívání a metabolismus, včetně látkové výměny fungují na principu pitty. Kapha se naopak stará o svalovou a tukovou tkáň a kostru jako podpůrnou soustavu.
Každý člověk má jedinečnou fyziologii, která vyjadřuje tyto tři principy - vata, pitta, a kapha. Jejich zastoupení se však liší u každého z nás. Tak například jedinec s pitta konstitucí bude mít malou toleranci pro horké počasí, dávaje přednost chládku před pobytem na slunci. Tentýž člověk bude rád jíst a mít problém vynechat jídlo či se postit po delší dobu. Protože zažívání a metabolismus jsou hlavní funkce pitta konstituce, tento člověk bude mít tendenci k zažívacím potížím, jako je překyselenost žaludku, pálení žáhy a žaludeční vředy. Další citlivé orgány jsou játra, žlučník, slinivka, dále obecně zánětlivá horečnatá onemocnění, potíže se zrakem a sklon ke kožním onemocněním. Po psychologické stránce přirozená tendence bude k „ohnivým“ citům jako je hněv, vztek, netrpělivost, negativní a kritické myšlení včetně nespokojenosti a hledání řešení v nadměrné aktivitě. Na druhé straně pitta psychologie se vyznačuje silným intelektem, dobrou pamětí, darem řečnickým a organizační schopností. Jedinec vata konstituce bude oplývat idejemi, avšak bude mu chybět energie je uskutečnit. Vata nervová soustava je slabší a nutí svého nositele k častému odpočinku a vydatnému spánku. Hlad a energie jsou proměnlivé, stejně tak jako nálada a schopnost dodržovat pravidelný režim. Vata typy trpí suchou kůží. Zejména v zimě mají sklon k depresím. Jejich zažívání je nepravidelné s tendencí k zácpě. Nachylní jsou také k nachlazením, nespavosti, nervóznosti, bolestem hlavy a poruchám krevního tlaku. Tito lidé nesnáší chladné počasí a jejich ruce a nohy jsou vždy studené. Kapha typ se naopak vyznačuje množstím fyzické energie. Tito lidé mají rádi klid a pohodu a někdy mají sklon k lenivosti. Rádi jí a protože jejich zažívání je pomalé, lehce přibydou na váze. Také trpí zahleněním, zvláště požívají-li studené nápoje, jako například mléko. Po psychologické stránce nesnášejí dobře změny. Reagují pak pasivitou, či negativitou. Na druhé straně to jsou velmi srdeční, milující typy. Pokud chcete okusit tyto vlastnosti na vlastní kůži, tady je jednoduchý návod. Přemíru vaty lze vyvolat půstem, nespavostí, nebo přílišným cestováním, zejména letadlem. Výsledkem je celkový pocit nestabilnosti, nezakotvenosti, nejasnost v hlavě, fyzická únava a nervová podrážděnost a přecitlivělost. Přemíru pitty lze zakusit požitím pálivých paprik uprostřed slunění za horkého dne. Těžkost a nehybnost kaphy lze poměrně lehce vyvolat těžkou pozdní večeří, po níž následuje zmrzlina, kousek čokolády a sklenice studeného mléka. Za takové hody budeme druhý den odměněni pocitem těžkosti nejenom kolem žaludku, ale i zahleněním v oblasti hlavy a pocitem tuposti. Přestože vata, pitta a kapha jsou vyjádřením universálního přírodního principu, jejich množství se liší v těle každého jedince. Záleží to na individuální kombinaci těchto elementů u každé osoby, jež je daná v momentě narození. Toto vyjádření se nazývá prakriti, neboli konstituce člověka. Rozlišujeme konstituci fyzickou a psychickou. Většina z nás má smíšenou konstituci, jako například vata pitta či pitta kapha. To znamená, že jedinec typu vata pitta má největší zastoupení principu vata a zároveň výrazný druhý princip pitta. Kapha je u tohoto člověka také zastoupena, avšak v daleko menším množství ve srovnání s předchozími dvěma principy.
Znalost osobní konstituce je důležitým základem a předpokladem k sebepoznání. Detailní znalost principů přírody a jejich jedinečné vyjádření v našem těle nám pomůže porozumět nejenom vlastním tendencím jak v jednání, tak i myšlení. Co je důležitější, pomůže nám také pochopit, jak se sebou zacházet, jak se udržovat v rovnováze a tím i ve zdraví. Nalezneme klíč nejenom ke správné dietě, která je vysoce individuální, ale i k vnitřní psychologii jako cestě k duchovnímu rozvoji. Naše vlastní fyzická a psychická konstituce je první „příroda“, kterou máme neustále k dispozici a s ní i stálou příležitost ji dokonale poznat. Naší prvotní povinností je porozumět sami sobě. Teprve poté se můžeme snažit porozumět druhým.
Ayurvéda je vysoce praktická disciplína. Nabízí znalosti nejenom o tom, jaká dieta je vhodná pro každou konstituci, ale i sezónní a denní rutinu, vhodné barvy, cvičení, zaměstnání, přístup k partnerským vztahům, aroma, frekvenci sexuálního styku, péči o kůži a vlasy pro krásu a další zcela praktické aspekty našich životů. Ve společnostech, kde ayurvéda je nedílnou součástí života, je znalost osobní konstituce předávána z generace na generaci. Rodiče tak mají znalost prakriti dětí a podle toho je vychovávají s pochopením jejich individuálních fyzických a psychologických rozdílů z toho vyplývajících. Například rodiče, jež mají dítě konstituce vata vědí, že jejich dítě má sklon ke strachu a obavám a proto mu vyhoví v požadavku usínat s nočním světlem. Kapha dítě naopak bude „otužováno“ spánkem ve tmě.
Jak bylo naznačeno, aplikace principů vata, pitta a kapha je velmi praktická a zároveň jednoduchá. Zahrnuje tak detailní rozhodování od zdánlivé maličkosti co člověk má jíst k snídani až po rozhodování kde a jak má trávit dovolenou. Ayurvéda je zaměřena na praktický život, neboť jedině v každodenním hmotném životě se může duch poučit o zákonitostech světa, důkladně je poznat a oprostit se od nich. Nelze se od nich oprostit, aniž bychom je důkladně poznali a stali se jejich mistry.
Příroda je organizována v dokonalém, vysoce funkčním řádu. Lidské tělo je odrazem této hierarchie. Tak jako je uspořádán makrokosmos, tak je i organizován mikrokosmos. V přírodě existuje pět základních prvků, jež se promítají do funkce lidského těla. Tyto prvky jsou prostor, vzduch, oheň, voda a země. Ayurvéda rozeznává kombinaci prostoru a vzduchu jako princip pohybu neboli vata. Oheň je princip metabolismu či transformace neboli pitta, a vodu a země je princip podpory, hmoty a nehybnosti neboli kapha. V lidském těle má vata na starosti výměnu informací v nervové soustavě, cirkulaci, posun potravy zažívacím traktem a vyměšování. Zažívání a metabolismus, včetně látkové výměny fungují na principu pitty. Kapha se naopak stará o svalovou a tukovou tkáň a kostru jako podpůrnou soustavu.
Každý člověk má jedinečnou fyziologii, která vyjadřuje tyto tři principy - vata, pitta, a kapha. Jejich zastoupení se však liší u každého z nás. Tak například jedinec s pitta konstitucí bude mít malou toleranci pro horké počasí, dávaje přednost chládku před pobytem na slunci. Tentýž člověk bude rád jíst a mít problém vynechat jídlo či se postit po delší dobu. Protože zažívání a metabolismus jsou hlavní funkce pitta konstituce, tento člověk bude mít tendenci k zažívacím potížím, jako je překyselenost žaludku, pálení žáhy a žaludeční vředy. Další citlivé orgány jsou játra, žlučník, slinivka, dále obecně zánětlivá horečnatá onemocnění, potíže se zrakem a sklon ke kožním onemocněním. Po psychologické stránce přirozená tendence bude k „ohnivým“ citům jako je hněv, vztek, netrpělivost, negativní a kritické myšlení včetně nespokojenosti a hledání řešení v nadměrné aktivitě. Na druhé straně pitta psychologie se vyznačuje silným intelektem, dobrou pamětí, darem řečnickým a organizační schopností. Jedinec vata konstituce bude oplývat idejemi, avšak bude mu chybět energie je uskutečnit. Vata nervová soustava je slabší a nutí svého nositele k častému odpočinku a vydatnému spánku. Hlad a energie jsou proměnlivé, stejně tak jako nálada a schopnost dodržovat pravidelný režim. Vata typy trpí suchou kůží. Zejména v zimě mají sklon k depresím. Jejich zažívání je nepravidelné s tendencí k zácpě. Nachylní jsou také k nachlazením, nespavosti, nervóznosti, bolestem hlavy a poruchám krevního tlaku. Tito lidé nesnáší chladné počasí a jejich ruce a nohy jsou vždy studené. Kapha typ se naopak vyznačuje množstím fyzické energie. Tito lidé mají rádi klid a pohodu a někdy mají sklon k lenivosti. Rádi jí a protože jejich zažívání je pomalé, lehce přibydou na váze. Také trpí zahleněním, zvláště požívají-li studené nápoje, jako například mléko. Po psychologické stránce nesnášejí dobře změny. Reagují pak pasivitou, či negativitou. Na druhé straně to jsou velmi srdeční, milující typy. Pokud chcete okusit tyto vlastnosti na vlastní kůži, tady je jednoduchý návod. Přemíru vaty lze vyvolat půstem, nespavostí, nebo přílišným cestováním, zejména letadlem. Výsledkem je celkový pocit nestabilnosti, nezakotvenosti, nejasnost v hlavě, fyzická únava a nervová podrážděnost a přecitlivělost. Přemíru pitty lze zakusit požitím pálivých paprik uprostřed slunění za horkého dne. Těžkost a nehybnost kaphy lze poměrně lehce vyvolat těžkou pozdní večeří, po níž následuje zmrzlina, kousek čokolády a sklenice studeného mléka. Za takové hody budeme druhý den odměněni pocitem těžkosti nejenom kolem žaludku, ale i zahleněním v oblasti hlavy a pocitem tuposti. Přestože vata, pitta a kapha jsou vyjádřením universálního přírodního principu, jejich množství se liší v těle každého jedince. Záleží to na individuální kombinaci těchto elementů u každé osoby, jež je daná v momentě narození. Toto vyjádření se nazývá prakriti, neboli konstituce člověka. Rozlišujeme konstituci fyzickou a psychickou. Většina z nás má smíšenou konstituci, jako například vata pitta či pitta kapha. To znamená, že jedinec typu vata pitta má největší zastoupení principu vata a zároveň výrazný druhý princip pitta. Kapha je u tohoto člověka také zastoupena, avšak v daleko menším množství ve srovnání s předchozími dvěma principy.
Znalost osobní konstituce je důležitým základem a předpokladem k sebepoznání. Detailní znalost principů přírody a jejich jedinečné vyjádření v našem těle nám pomůže porozumět nejenom vlastním tendencím jak v jednání, tak i myšlení. Co je důležitější, pomůže nám také pochopit, jak se sebou zacházet, jak se udržovat v rovnováze a tím i ve zdraví. Nalezneme klíč nejenom ke správné dietě, která je vysoce individuální, ale i k vnitřní psychologii jako cestě k duchovnímu rozvoji. Naše vlastní fyzická a psychická konstituce je první „příroda“, kterou máme neustále k dispozici a s ní i stálou příležitost ji dokonale poznat. Naší prvotní povinností je porozumět sami sobě. Teprve poté se můžeme snažit porozumět druhým.
Ayurvéda je vysoce praktická disciplína. Nabízí znalosti nejenom o tom, jaká dieta je vhodná pro každou konstituci, ale i sezónní a denní rutinu, vhodné barvy, cvičení, zaměstnání, přístup k partnerským vztahům, aroma, frekvenci sexuálního styku, péči o kůži a vlasy pro krásu a další zcela praktické aspekty našich životů. Ve společnostech, kde ayurvéda je nedílnou součástí života, je znalost osobní konstituce předávána z generace na generaci. Rodiče tak mají znalost prakriti dětí a podle toho je vychovávají s pochopením jejich individuálních fyzických a psychologických rozdílů z toho vyplývajících. Například rodiče, jež mají dítě konstituce vata vědí, že jejich dítě má sklon ke strachu a obavám a proto mu vyhoví v požadavku usínat s nočním světlem. Kapha dítě naopak bude „otužováno“ spánkem ve tmě.
Jak bylo naznačeno, aplikace principů vata, pitta a kapha je velmi praktická a zároveň jednoduchá. Zahrnuje tak detailní rozhodování od zdánlivé maličkosti co člověk má jíst k snídani až po rozhodování kde a jak má trávit dovolenou. Ayurvéda je zaměřena na praktický život, neboť jedině v každodenním hmotném životě se může duch poučit o zákonitostech světa, důkladně je poznat a oprostit se od nich. Nelze se od nich oprostit, aniž bychom je důkladně poznali a stali se jejich mistry.