Možná se ptáte, co ájurvéda a současná situace, možná se ptáte, jak se chránit, nebo hledáte informace jak porozumět tomu, co se děje a tím ulevit stresu, který zažíváte.
Dlouho jsem váhala, zda sednout a vyjádřit se k dané situaci, zejména proto, že co je psáno, to je dáno. To, co se děje, se mění tak rychle a prezentuje takovým způsobem, že cokoliv člověk řekne, má tendenci být jakýmsi výkřikem do větru, který ho rychle roznese, nicméně rychle zmizí do té doby, než přijde další výkřik.
Abych byla upřímná, i já hledám odpovědi. Kde je opravdu nenacházím, je v mediích. Ze začátku jsem je sledovala bedlivě – byl to jediný zdroj informací, nicméně opatření, ke kterým docházelo, jsem nechápala. Nedávala smysl. Až mi došlo, že se nejedná o kroky cílené na ovládnutí nemoci jako takové, ale na udržení určitých ekonomických cílů v rámci toho, co se děje a hlavně neschopnosti zdravotního systému nést zodpovědnost. To bylo evidentní /a do teď je/ z prezentací, kdy o závažné infekční nemoci k nám hovoří politici namísto zdravotních odborníků. Dodnes nechápu, proč na každé tiskové konferenci o vývoji situace je ministryně financí – značí to, že finance rozhodují?, proč media ukazují CT scany plic postižených nemocí laické veřejnosti – aby je vystrašili?, proč se veřejně sleduje stav vážně nemocných, zná se jejich identita, atd. --- toto jsou z lékařského hlediska a našeho profesionálního slibu udržovat pacientské informace v důvěrnosti eticky a právně naprosto nepřijatelné kroky.
Dějí se. Dějí se i další věci. Represivnost přístupu, který vypadá jako pro naše dobro a zároveň je užíván pro jiné účely, zavání způsobem žití před sametem. Ve mně vyvolal hluboká a nečekaná traumata. V časech těžkých je potřeba, aby člověk měl pomoc, oporu. Jak všichni vnímáme, je to čas semknutí komunit a rodin. Moje rodina je moje dcera, která žije v UK a tam, jak víte, nemůžeme ani my, ani oni k nám. To je pro mě zdroj úzkosti, nemůžeme si pomoci, kdyby bylo třeba.
Stresové situace představují pro organismus extra zátěž, která odhalí jeho slabiny, a proto většina z nás zažívá nějakou formu zátěže, ať si to připouští nebo ne. Nejde jen o naše zdraví, jde o naše živobytí a hlavně o naší svobodu. Svoboda je základem naší lidské existence a v tomto čase je zásadně předefinovaná pro nás všechny. To důležité, kromě toho co je teď je, co bude potom. Po čem? Poté, až se uvolní knoflík pause, který není dlouhodobě udržitelný, o tom nejenom, co bude a nebude možné, ale hlavně JAK budeme žít.
Ájurvéda vždy považovala za nejdůležitějšího pomocníka v životě znalost sebe a toho, jak věci fungují. Pojďme si tady zkusit zrekapitulovat, co víme o současné situaci. Z toho by mělo vyplynout, jak si můžeme pomoci. Jelikož ájurvéda je založena na individuálním přístupu, berte prosím všechna vyjádření a eventuální doporučení jako obecnou informaci, která není návodem pro všechny. Mým cílem je nastínit vám obrázek přístupu tohoto systému, z čehož by mělo vyplynout, jak nám může pomoci.
Položme si několik zásadních otázek:
- Jak a proč podle ájurvédy vznikají epidemie?
- Jak ájurvéda nahlíží na současnou nákazu?
- Imunita a ájurvéda
- Co můžeme udělat pro své okolí?
- Co můžeme udělat pro sebe?
Epidemie ve védském náhledu
Samhíty, prastaré moudré texty říkají, že nemoci postihující komunity neboli epidemie vznikají tam, kde převládají nepřirozené charakteristiky v projevech počasí. Jsou to zejména nadměrné či nedostatečné deště a extrémy v teplotách. Tyto čtyři environmentální faktory je možno považovat za příčinu epidemií. Texty dále uvádějí, že populaci ovlivňuje vzduch, voda, země/půda a čas ve smyslu ročních období. Jsou popsány i způsoby, jak se epidemie šíří, včetně sexuálního styku či jiným tělesným dotykem, kapénkovou nákazou, vodou či jinak. Příznaky epidemie mají stejné vlastnosti, jako má komunita, i když jedinci často mají jinou konstituci či osobní nastavení než má komunita a tím pádem epidemie.
Tuto poslední větu považuji za důležitou zejména pro pochopení nátury Co vidu, nicméně ještě zůstaňme chviličku u daného popisu. Znamenalo by to, že environmentální faktory zde hrají klíčovou roli. Odklonění se od přirozeného způsobu života vytváří nerovnováhu v přírodě a ta se poté projevuje epidemiemi. Epidemie je způsob, jak vrátit extrémně vychýlený organismus zpět do rovnováhy, je to jakýsi samoočištovací prostředek, krok k ozdravení. Nerovnováha vzniká nadměrnou industrializací, elektrifikací, neúctou vůči půdě a jejím plodům, využívání zdrojů, aniž bychom o ně pečovali, oddělení od přírody s pocitem, že my ji ovládáme a je tu pro nás, nerespektování přirozených limitů, které nám prostředí dává. Celkově jde o oddělení se od toho, co je přirozené. Na individuální úrovni to může znamenat tak základní věci jako nejíst a nespat v přirozeném čase, nejíst živé jídlo, nepobývat v přirozených elementech jako je slunce, vzduch, voda a mnoho dalších běžných návyků, jež si sem můžeme dosadit. Ti, co jsou znalí jogické psychologie, zde jasně rozeznávají všechny složky yama – společenských zásad chování a také niyama – osobních zásad chování.
To nejdůležitější co bych zde podtrhla je oddělenost od našeho prostředí, kdy se chováme jako vládci a ovladatelné přírody a vnímáme ji jako zdroj uspokojování našich potřeb. Přirozený přístup je vnímat přírodu jako nezbytný předpoklad pro naši existenci, jako určující prvek, bez něhož nemůžeme existovat. Je potom logické, že když my vládneme tam, kde nejsme vládci, opravdový vládce si bere vládu zpět tím, že vytvoří situaci, kterou nemůžeme ovládnout.
Ájurvéda a Covid-19
Je těžké vyjádřit se objektivně k současné situaci, neboť chybí objektivní informace ze zasvěcených zdrojů. Ty, co se k nám dostanou, jsou prezentovány necelistvě a účelově, takže výsledkem je rozporuplnost matoucích informací. A tak mi zde promiňte chyby, které v mých úvahách zajisté nastanou.
Když budu vycházet z toho, že epidemie mají vlastnosti vychýlené komunity, za společného jmenovatele bych označila nesprávné používání naší životní energie neboli prány. Pránu získáváme ze vzduchu, nicméně ona je spojnice mezi tělem a vědomím v tom slova smyslu, že oživuje hmotu. Můžeme ji tedy vnímat prakticky tak, jak používáme naše zdroje. Žijeme rychle, jsme velmi mobilní, hodně energie spotřebováváme za tím účelem, abychom něco vytvořili, ale vytváříme tím vesměs nerovnováhu. To je typická váta charakteristika, viděno ájurvédsky. Přestože to vše víme, držíme se velmi pevně nefungujících struktur, nejsme ochotni ani otevřeni změně, chceme víc, hromadíme hmotu jako formu jistoty, což je typická kaphová charakteristika. Děláme to vše přes horečnaté úsilí, které je charakterizované výkonem, ambicemi o co nejvíc pro sebe bez ohledu na ostatní – typická pitta charakteristika.
Podle mého vnímání má Covid v zásadě kapha-váta prakrti. Má dlouhou inkubační dobu, jeho průběh je také dlouhý, zasahuje hluboko do organismu, kde spotřebovává energetické rezervy. Dlouho přetrvává na povrchu, má velkou robusní molekulu v nanovelikostech, není klinicky jasně čitelný na začátku ani konci, může latentně přetrvávat – všechno kapha charakteristiky. Na druhou stranu má Covid vysokou přenosnost kapénkami, což je váta charakteristika a přeskakuje jako jiskérka všemi směry chaoticky, což je typické váta chování. Nebo možná, přeskakuje tam, kde mu to váta dovolí. Ale nějakou váta náturu bude mít podle příznaků v těle. To, že způsobuje vysokou horečku, je přirozená reakce těla na vetřelce. Čím silnější nepřítel, tím silněji se tělo brání a to snahou mikroorganismus spálit. Covid nemá ráda teplo, tak nepřežije sluneční záření, kyselé prostředí žaludečních šťav /alespoň dle některých informací/ sterilizaci. V těle ale dále působí suchý kašel, což možná opět odpovídá váta prostředí a nakonec člověka dostane na nakupení tekutin v plicích, což je typická kapha reakce. Informace, že lidé s krevní skupinou A jsou náchylnější by odpovídalo hypotéze, že tento vir to má lehčí u váta nerovnovážných jedinců – mimochodem všechny nemoci to mají lehčí u nahromaděné Váty. Odpovídají tomu komorbidity, vyšší věk, teenageři a naopak to vyvrací děti. To vše je ale pouze úvaha vycházející z dostupných informací, nemám pro ní žádné faktuální opodstatnění či zkušenost, o kterou se mohu opřít.
Imunita a ájurvéda
Imunitě se v ájurvédě říká i jednoduše bala, což představuje sílu jedince. Nikoliv sílu svalů, ale sílu jeho organismu jak po fyzické, tak i mentální stránce. Můžeme říci, že tato síla představuje dobrou odolnost. To znamená, že útoky z okolí, zde virus versus hostitel, organismus dobře zvládne. To by odpovídalo tomu, že většina lidí má mírný průběh a pouze ti, jejichž organismus má malé rezervy /například díky přítomnosti chronických nemocí, které samy o sobě jsou již znamením slabšího organismu/ mají průběh vážnější. Průběh nemoci může záležet i na síle nepřítele, informace o rozdílné virulentnosti nemáme ale k dispozici.
Ájurvédský koncept imunity není oddělený od běžného fungování člověka. Můžeme jednoduše říci, že imunita je výsledek mentální složky/manasika, jeho výživy/áhára a jeho životních návyků, chování a denního režimu/vihára. A jsme zpět u vychýlení od normálu tím, jak žijeme, co jíme, v kolik a zda chodíme spát. To vše je výsledek našeho uvažování – viz mentální faktor. Chronický stres oslabuje imunitní systém, zaplavuje ho toxickými látkami, které když přijde silný toxin ve formě infekce, tělo není schopné zvládnout. Opět můžeme – dokonce bychom měli – vnímat celou situaci jako příležitost vrátit věci blíže k rovnováze či jakési volání o pomoc, potřebu zásadní změny.
Jak chránit své okolí
Fokus na okolí uvádím záměrně jako první před jednotlivcem. Epidemie postihují sice jednotlivce, nicméně to jsou komunitní nemoci, v tomto případě postihují takřka celý svět. Tudíž přicházejí z vnějšího prostředí a tomu musíme věnovat pozornost. Okolí nás k tomu nutí. Zastavili jsme se či spíše byli jsme zastaveni, což dává přírodě a prostředí kolem nás příležitost se nadechnout. Jaro či přirozené projevy pokračují dále, stromy kvetou, ptáci zpívají, sluníčko svítí --- přirozenost pokračuje. Plíce přírody se nadechly trochu hlouběji neb je neustále nebrázdí nekonečné množství letadel ve vzduchu, mnoho přetížených míst zažívá odlehčení. Je čas k obnově, regeneraci.
To zní hezky, když zapomeneme na to, že nám se přitížilo a jde nám o život. A tak co uděláme, záleží na našem vnitřním postoji. Pokud cítíme, že chceme přispět přírodě, můžeme. Pokud vnímáme, že se potřebujeme chránit před neviditelným nepřítelem zvenčí, taky můžeme. Přírodě můžeme přispět tím, že si uvědomíme naši závislost na ní a spolubytí a začneme se k ní chovat ohleduplně. Přestaneme s nadbytečnou, zbytečnou konzumpcí čehokoliv /od jídla po jiné hmotné statky/, vyčistíme své domovy, pošleme modlitby jejím směrem, věnujeme jí mantry, které jí velebí /například Gáyatri/, posbíráme odpadky venku, poprosíme o mír a klid kolem nás /meditace, modlitby, šanti mantry/ nebo dokonce poděkujeme současnému viru za vše, co nám přinesl.
Sebe můžeme chránit tak, že pročistíme své ovzduší od možného zamoření dhúpanem neboli medikovaným kouřem. Poslouží tomu například kurkuma, která nádherně hoří a její kouř doslova desinfikuje prostředí. Podobně funguje i šalvěj. Na osobní úrovni to mohou být bylinné cigarety nebo inhalace výparů aromatických látek, které čistí /zde by přišly v úvahu protikaphové, jako je eukalyptus či myrta/ a nebo opakování /japa praxe/ ochranné mantry ram, která chrání jak prostředí tak nás /například v jednoduché forma Om Ram Ramaja Namaha nebo dokonce i Ram Ram Ram opakovaně nahlas či mentálně/.
Objekty, ať již roušky nebo jiné objekty můžeme vyvařit v triphala odvaru, který má silné čistící vlastnosti. Můžeme ho použít i na mytí rukou či polévání rukou jako desinfekci nebo obličeje nebo kloktání dutiny ústní, omývání očí, nosu a jiných míst, která jsou vstupní brány současného Covidu.
Jak chránit sebe
Vůči sobě máme tři roviny – mentální, výživu a denní návyky.
- Manasika/mentální přístup
- Nejdůležitější je zůstat v klidu. To se dosahuje těžko, ale může nám k tomu pomoci například položení si otázky: jak mohu tuto negativní situaci obrátit v něco přínosného pro sebe? nebo jaké příležitosti zde pro sebe vidím? Určitě dostaneme nějakou odpověď, která nám přinese fokus na něco pozitivního, konstruktivního. V praxi to může vypadat například tak, že namísto neustálého stresování se otázkou co budu dělat, jak se budu živit, když teď nemám žádný příjem, se soustředím na kroky, které mohu udělat, aby se mi ulevilo /například cesta na úřad práce/ a jinak se budu radost z toho, že mám konečně čas na sebe a odpočinek, který mi v předchozím modu žití zásadně chyběl.
- Tato zátěžová situace s největší pravděpodobností přinese v každém z nás na povrch skryté nevyřešené psychologické problémy. Ať to je existenční strach /z čeho budu žít/, strach ze smrti /budu žít/, strach z izolace /jak budu žít sám/ nebo strach z omezené realizace /jak budu žít smysluplně/, je pravděpodobné, že se přidají i pocity bezmoci, frustrace či předstírání, že je vše vpořádku. Každý z nás se musí podívat do sebe, co se mu zobrazuje na niterné obrazovce, jaké programy se mu samy vysílají. Máme teď příležitost se dívat do sebe, dokonce jediné kam můžeme je dovnitř. Ven to nejde, jedině dovnitř.
- Je důležité hledat tu správnou hranici mezi obezřetností /toto je mimořádná situace, která nás nutí zaujmout nový postoj/, strachem /strach je přirozená reakce, ale je důležité nenechat se jím ovládat/ a naopak nadměrnou odvahou s pocitem, že mě se nemůže nic stát a chovat se nezodpovědně. Jedna věc jsou společenská nařízení, která musíme podle zákona dodržovat, druhá jsou naše vlastní morální kompasy a rozhodnutí, která nás vrací zpět k systému yama a niyama. První je ahimsa – neublížit /sobě ani ostatním/. To znamená něco jiného pro každého z nás, je to cesta výlučně osobní. Nemůžeme se s nikým stýkat, komunikovat o takových věcech pod rouškou nejde, takže jsme ponecháni společenství sebe, abychom našli klíč k otázkám, které se v nás zobrazují.
- Je důležité naučit se regulovat dopad vnějšího okolí na naší psychiku. Zde přichází k užitku pratyahára neboli práce s našimi smyslovými orgány. Regulujte příjem negativních informací a informací z médií vůbec, pokud ve vás vyvolávají stres. Ve mně ano. Upřímně nepotřebuji vědět, kolik lidí dnes přesně bylo nakaženo a kolik lidí kde zemřelo. Potřebuji být v klidu a pochopení, které mi pomáhá právě ke klidu. Nemusím sledovat všechny zprávy s jejich negativním dopadem na mě. Stačí krátké orientační zjištění daného stavu a poté se věnovat něčemu pozitivnímu – dobré muzice, tvořivé práci, sluníčku za okny nebo na balkoně. Zkrátka, udržovat psychohygienu je snad ještě důležitější než fyzickou hygienu.
- Áhára
- Výživa bohatá na živou energii, pránu, je teď důležitá. Znamená to jíst čerstvé jídlo, které odpovídá našim potřebám. Čas extrému není čas na experimenty, zásadní změny či očistné půsty, vyjma, že tato potřeba přichází z nitra a máte na ní dostatek energie. Všechny velké změny jsou totiž nestabilizující, což v současném stavu nestability přináší extra zátěž. Proto se podívejte, co je třeba změnit, a namísto denaturovaných potravin jezte co nejvíce přirozených, živých a dobře uvařených. Tím tělu dodáte dobrou energii, která se přemění v dobrou imunitu.
- V tomto čase je možné a i dobré pít horkou vodu. Působí očistně, někde se uvádí, že napomáhá tomu, aby se virus neusadil v respiračním traktu, ale přešel rychle do trávicího, kde nepřežije. V každém případě popíjení horké vody jako očistné kůry je nyní extra přínosné. Můžete si do ní dát trochu kurkumy, pokud to tak cítíte. Současná situace mi přijde /sama ji tak zažívám/ jako extra vysušující díky maximálně zvyšené vátě /což je překvapivé vzhledem k nastupujícímu jaru a tím pádem dominanci kaphy/, tak zavlažovat je rozhodně dobré.
- Pokud chceme ve výživě něco akcentovat, měly by to být přirozeně pálivé, hořké substance. Ty vytvářejí prostředí, které nedělá dobře mikroorganismům. Jsou i opakem kyselého prostředí, kde se jim naopak daří. Musíme dát ale pozor na to, abychom to nepřehnali a vzít v potaz svůj současný stav, takže obecně platná doporučení tu nejsou možná.
- Cílená stimulace imunitního systému ájurvédskými bylinami či jiným prostředky není ájurvédský přístup. Můžeme ji ale částečně přidat do svého režimu zejména tam, kde to je nutné a trávení funguje dobře. Asi nejsilnější prostředek, který v tomto směru pomáhá, je kurkuma. Čistí, dezinfikuje, je to přírodní antibiotikum, odstraňuje volné radikály, těch dobrých účinků má hodně. Také je hořká a svíravá a ředí krev, takže může způsobit problémy tam, kde se bere příliš nebo u citlivého člověka. Nicméně kloktání kurkumovou vodou, pití kurkumového čaje nebo přechodné požití kurkumy vnitřně může pomoci. Pokud potřebujeme vyčistit krev, tak neem je dobrý prostředek /pozor zvyšuje vátu/, a pro modulaci imunitního systému zejména vůči virům funguje guduči. Je nutné ale říci, že všechny tyto bylinné léky je nutné použít se znalostí, nikoliv proto, že jsme si přečetli, že dobře fungují. Pokud byste chtěli bezpečný prostředek, tak to je amalaki nebo čerstvý zázvor /u někoho sušený/.
- Vihára/denní režim
- V první řadě je nutné místo dostatek odpočinku. Exta stres vytváří zátěž na nervovou a endokrinní soustavu a nutí nadledvinky pracovat nadměrně. Odpočinek, ať již ve formě mírného pobytu na čerstvém vzduchu nebo joga asana praxe, sledování filmů nebo oblaků na obloze, je nutný. Hodně důležitý je spánek, kdy odpočívá jak tělo, tam mysl a smyslové orgány, které jsou nyní hodně přetížené. Takže spíše než spát ve dne, choďte spát včas, v době, kdy vám tělo říká, že potřebuje, abyste ukončili svoje aktivity.
- Dbejte na pravidelnost, o to víc, když jste nyní v domácím režimu. Jezte hlavně oběd kolem poledne, choďte včas spát, což zaručí vstávání v přirozeném čase, nepřepínejte síly, pracujte a odpočítejte, zkrátka rovnováha všeho, co do života patří.
- Vystavujte se přírodním elementům, jak to jde. Čerstvý vzduch, sluníčko jsou důležité. Krátká zdravotní procházka má ozdravný efekt, pokud není možná, alespoň si otevřete okno a nechte proudit do místnosti čerstvý vzduch /dnes extra chladný/. Pokud svítí sluníčko, nechte ho chvíli svítit na vás, pociťte teplo na kůži, pokud možno se mu na chvíli vystavte. Vitamín A a D je prý důležitý a pomáhá v obraně proti Covidu, bez ohledu na tuto infekci to je důležitá součást dobře fungujícího organismu a tím pádem imunity.
- Využijte tento mimořádný čas zastavení k něčemu, co vás těší a je tvořivé. Uklidťe či zorganizujte to, co jste dlouho chtěli a neměli čas. Zpívejte si, tancujte, kreslete, poslouchejte muziku, pečte chleba nebo buchty, zkrátka udělejte něco, co vám udělá dobře, není praktické, mechanické a je součástí vašeho sebevyjádření. Toto je obzvlášť důležité v době, kdy naše vnější vyjádření je zásadně omezené.
Hlavně přemýšlejte o tom, co změníte, od čeho neustoupíte poté, co se dáme jako společnost opět do pohybu. Co si necháte jako přínos z doby, kdy jsme nemohli fungovat navenek a museli se obrátit dovnitř. Můžeme tomu říkat koronavirový dar nebo přínos. Nebo co nám Co vid, což v češtině znamená co je vidno/vidět nebo co víme, přinesl. Tak se přiblížíme k přirozenosti a uděláme maximum proto, abychom tam nemuseli být natlačeni přírodou, kterou jsme svým chováním vychýlily z rovnováhy.
Přeji nám všem v této situaci sílu, klid, jasnost pochopení a odvahu jednat v souladu s tímto pochopením.
S respektem pro vše, co je nyní, Vaše Martina Zisková