registrace na http://www.unveiledtrilogy.com/globalwebinar.html - GRATIS
0 Comments
Milí přátelé a příznivci ájurvédy:
Možná se ptáte, co ájurvéda a současná situace, možná se ptáte, jak se chránit, nebo hledáte informace jak porozumět tomu, co se děje a tím ulevit stresu, který zažíváte. Dlouho jsem váhala, zda sednout a vyjádřit se k dané situaci, zejména proto, že co je psáno, to je dáno. To, co se děje, se mění tak rychle a prezentuje takovým způsobem, že cokoliv člověk řekne, má tendenci být jakýmsi výkřikem do větru, který ho rychle roznese, nicméně rychle zmizí do té doby, než přijde další výkřik. Abych byla upřímná, i já hledám odpovědi. Kde je opravdu nenacházím, je v mediích. Ze začátku jsem je sledovala bedlivě – byl to jediný zdroj informací, nicméně opatření, ke kterým docházelo, jsem nechápala. Nedávala smysl. Až mi došlo, že se nejedná o kroky cílené na ovládnutí nemoci jako takové, ale na udržení určitých ekonomických cílů v rámci toho, co se děje a hlavně neschopnosti zdravotního systému nést zodpovědnost. To bylo evidentní /a do teď je/ z prezentací, kdy o závažné infekční nemoci k nám hovoří politici namísto zdravotních odborníků. Dodnes nechápu, proč na každé tiskové konferenci o vývoji situace je ministryně financí – značí to, že finance rozhodují?, proč media ukazují CT scany plic postižených nemocí laické veřejnosti – aby je vystrašili?, proč se veřejně sleduje stav vážně nemocných, zná se jejich identita, atd. --- toto jsou z lékařského hlediska a našeho profesionálního slibu udržovat pacientské informace v důvěrnosti eticky a právně naprosto nepřijatelné kroky. Dějí se. Dějí se i další věci. Represivnost přístupu, který vypadá jako pro naše dobro a zároveň je užíván pro jiné účely, zavání způsobem žití před sametem. Ve mně vyvolal hluboká a nečekaná traumata. V časech těžkých je potřeba, aby člověk měl pomoc, oporu. Jak všichni vnímáme, je to čas semknutí komunit a rodin. Moje rodina je moje dcera, která žije v UK a tam, jak víte, nemůžeme ani my, ani oni k nám. To je pro mě zdroj úzkosti, nemůžeme si pomoci, kdyby bylo třeba. Stresové situace představují pro organismus extra zátěž, která odhalí jeho slabiny, a proto většina z nás zažívá nějakou formu zátěže, ať si to připouští nebo ne. Nejde jen o naše zdraví, jde o naše živobytí a hlavně o naší svobodu. Svoboda je základem naší lidské existence a v tomto čase je zásadně předefinovaná pro nás všechny. To důležité, kromě toho co je teď je, co bude potom. Po čem? Poté, až se uvolní knoflík pause, který není dlouhodobě udržitelný, o tom nejenom, co bude a nebude možné, ale hlavně JAK budeme žít. Ájurvéda vždy považovala za nejdůležitějšího pomocníka v životě znalost sebe a toho, jak věci fungují. Pojďme si tady zkusit zrekapitulovat, co víme o současné situaci. Z toho by mělo vyplynout, jak si můžeme pomoci. Jelikož ájurvéda je založena na individuálním přístupu, berte prosím všechna vyjádření a eventuální doporučení jako obecnou informaci, která není návodem pro všechny. Mým cílem je nastínit vám obrázek přístupu tohoto systému, z čehož by mělo vyplynout, jak nám může pomoci. Položme si několik zásadních otázek:
Epidemie ve védském náhledu Samhíty, prastaré moudré texty říkají, že nemoci postihující komunity neboli epidemie vznikají tam, kde převládají nepřirozené charakteristiky v projevech počasí. Jsou to zejména nadměrné či nedostatečné deště a extrémy v teplotách. Tyto čtyři environmentální faktory je možno považovat za příčinu epidemií. Texty dále uvádějí, že populaci ovlivňuje vzduch, voda, země/půda a čas ve smyslu ročních období. Jsou popsány i způsoby, jak se epidemie šíří, včetně sexuálního styku či jiným tělesným dotykem, kapénkovou nákazou, vodou či jinak. Příznaky epidemie mají stejné vlastnosti, jako má komunita, i když jedinci často mají jinou konstituci či osobní nastavení než má komunita a tím pádem epidemie. Tuto poslední větu považuji za důležitou zejména pro pochopení nátury Co vidu, nicméně ještě zůstaňme chviličku u daného popisu. Znamenalo by to, že environmentální faktory zde hrají klíčovou roli. Odklonění se od přirozeného způsobu života vytváří nerovnováhu v přírodě a ta se poté projevuje epidemiemi. Epidemie je způsob, jak vrátit extrémně vychýlený organismus zpět do rovnováhy, je to jakýsi samoočištovací prostředek, krok k ozdravení. Nerovnováha vzniká nadměrnou industrializací, elektrifikací, neúctou vůči půdě a jejím plodům, využívání zdrojů, aniž bychom o ně pečovali, oddělení od přírody s pocitem, že my ji ovládáme a je tu pro nás, nerespektování přirozených limitů, které nám prostředí dává. Celkově jde o oddělení se od toho, co je přirozené. Na individuální úrovni to může znamenat tak základní věci jako nejíst a nespat v přirozeném čase, nejíst živé jídlo, nepobývat v přirozených elementech jako je slunce, vzduch, voda a mnoho dalších běžných návyků, jež si sem můžeme dosadit. Ti, co jsou znalí jogické psychologie, zde jasně rozeznávají všechny složky yama – společenských zásad chování a také niyama – osobních zásad chování. To nejdůležitější co bych zde podtrhla je oddělenost od našeho prostředí, kdy se chováme jako vládci a ovladatelné přírody a vnímáme ji jako zdroj uspokojování našich potřeb. Přirozený přístup je vnímat přírodu jako nezbytný předpoklad pro naši existenci, jako určující prvek, bez něhož nemůžeme existovat. Je potom logické, že když my vládneme tam, kde nejsme vládci, opravdový vládce si bere vládu zpět tím, že vytvoří situaci, kterou nemůžeme ovládnout. Ájurvéda a Covid-19 Je těžké vyjádřit se objektivně k současné situaci, neboť chybí objektivní informace ze zasvěcených zdrojů. Ty, co se k nám dostanou, jsou prezentovány necelistvě a účelově, takže výsledkem je rozporuplnost matoucích informací. A tak mi zde promiňte chyby, které v mých úvahách zajisté nastanou. Když budu vycházet z toho, že epidemie mají vlastnosti vychýlené komunity, za společného jmenovatele bych označila nesprávné používání naší životní energie neboli prány. Pránu získáváme ze vzduchu, nicméně ona je spojnice mezi tělem a vědomím v tom slova smyslu, že oživuje hmotu. Můžeme ji tedy vnímat prakticky tak, jak používáme naše zdroje. Žijeme rychle, jsme velmi mobilní, hodně energie spotřebováváme za tím účelem, abychom něco vytvořili, ale vytváříme tím vesměs nerovnováhu. To je typická váta charakteristika, viděno ájurvédsky. Přestože to vše víme, držíme se velmi pevně nefungujících struktur, nejsme ochotni ani otevřeni změně, chceme víc, hromadíme hmotu jako formu jistoty, což je typická kaphová charakteristika. Děláme to vše přes horečnaté úsilí, které je charakterizované výkonem, ambicemi o co nejvíc pro sebe bez ohledu na ostatní – typická pitta charakteristika. Podle mého vnímání má Covid v zásadě kapha-váta prakrti. Má dlouhou inkubační dobu, jeho průběh je také dlouhý, zasahuje hluboko do organismu, kde spotřebovává energetické rezervy. Dlouho přetrvává na povrchu, má velkou robusní molekulu v nanovelikostech, není klinicky jasně čitelný na začátku ani konci, může latentně přetrvávat – všechno kapha charakteristiky. Na druhou stranu má Covid vysokou přenosnost kapénkami, což je váta charakteristika a přeskakuje jako jiskérka všemi směry chaoticky, což je typické váta chování. Nebo možná, přeskakuje tam, kde mu to váta dovolí. Ale nějakou váta náturu bude mít podle příznaků v těle. To, že způsobuje vysokou horečku, je přirozená reakce těla na vetřelce. Čím silnější nepřítel, tím silněji se tělo brání a to snahou mikroorganismus spálit. Covid nemá ráda teplo, tak nepřežije sluneční záření, kyselé prostředí žaludečních šťav /alespoň dle některých informací/ sterilizaci. V těle ale dále působí suchý kašel, což možná opět odpovídá váta prostředí a nakonec člověka dostane na nakupení tekutin v plicích, což je typická kapha reakce. Informace, že lidé s krevní skupinou A jsou náchylnější by odpovídalo hypotéze, že tento vir to má lehčí u váta nerovnovážných jedinců – mimochodem všechny nemoci to mají lehčí u nahromaděné Váty. Odpovídají tomu komorbidity, vyšší věk, teenageři a naopak to vyvrací děti. To vše je ale pouze úvaha vycházející z dostupných informací, nemám pro ní žádné faktuální opodstatnění či zkušenost, o kterou se mohu opřít. Imunita a ájurvéda Imunitě se v ájurvédě říká i jednoduše bala, což představuje sílu jedince. Nikoliv sílu svalů, ale sílu jeho organismu jak po fyzické, tak i mentální stránce. Můžeme říci, že tato síla představuje dobrou odolnost. To znamená, že útoky z okolí, zde virus versus hostitel, organismus dobře zvládne. To by odpovídalo tomu, že většina lidí má mírný průběh a pouze ti, jejichž organismus má malé rezervy /například díky přítomnosti chronických nemocí, které samy o sobě jsou již znamením slabšího organismu/ mají průběh vážnější. Průběh nemoci může záležet i na síle nepřítele, informace o rozdílné virulentnosti nemáme ale k dispozici. Ájurvédský koncept imunity není oddělený od běžného fungování člověka. Můžeme jednoduše říci, že imunita je výsledek mentální složky/manasika, jeho výživy/áhára a jeho životních návyků, chování a denního režimu/vihára. A jsme zpět u vychýlení od normálu tím, jak žijeme, co jíme, v kolik a zda chodíme spát. To vše je výsledek našeho uvažování – viz mentální faktor. Chronický stres oslabuje imunitní systém, zaplavuje ho toxickými látkami, které když přijde silný toxin ve formě infekce, tělo není schopné zvládnout. Opět můžeme – dokonce bychom měli – vnímat celou situaci jako příležitost vrátit věci blíže k rovnováze či jakési volání o pomoc, potřebu zásadní změny. Jak chránit své okolí Fokus na okolí uvádím záměrně jako první před jednotlivcem. Epidemie postihují sice jednotlivce, nicméně to jsou komunitní nemoci, v tomto případě postihují takřka celý svět. Tudíž přicházejí z vnějšího prostředí a tomu musíme věnovat pozornost. Okolí nás k tomu nutí. Zastavili jsme se či spíše byli jsme zastaveni, což dává přírodě a prostředí kolem nás příležitost se nadechnout. Jaro či přirozené projevy pokračují dále, stromy kvetou, ptáci zpívají, sluníčko svítí --- přirozenost pokračuje. Plíce přírody se nadechly trochu hlouběji neb je neustále nebrázdí nekonečné množství letadel ve vzduchu, mnoho přetížených míst zažívá odlehčení. Je čas k obnově, regeneraci. To zní hezky, když zapomeneme na to, že nám se přitížilo a jde nám o život. A tak co uděláme, záleží na našem vnitřním postoji. Pokud cítíme, že chceme přispět přírodě, můžeme. Pokud vnímáme, že se potřebujeme chránit před neviditelným nepřítelem zvenčí, taky můžeme. Přírodě můžeme přispět tím, že si uvědomíme naši závislost na ní a spolubytí a začneme se k ní chovat ohleduplně. Přestaneme s nadbytečnou, zbytečnou konzumpcí čehokoliv /od jídla po jiné hmotné statky/, vyčistíme své domovy, pošleme modlitby jejím směrem, věnujeme jí mantry, které jí velebí /například Gáyatri/, posbíráme odpadky venku, poprosíme o mír a klid kolem nás /meditace, modlitby, šanti mantry/ nebo dokonce poděkujeme současnému viru za vše, co nám přinesl. Sebe můžeme chránit tak, že pročistíme své ovzduší od možného zamoření dhúpanem neboli medikovaným kouřem. Poslouží tomu například kurkuma, která nádherně hoří a její kouř doslova desinfikuje prostředí. Podobně funguje i šalvěj. Na osobní úrovni to mohou být bylinné cigarety nebo inhalace výparů aromatických látek, které čistí /zde by přišly v úvahu protikaphové, jako je eukalyptus či myrta/ a nebo opakování /japa praxe/ ochranné mantry ram, která chrání jak prostředí tak nás /například v jednoduché forma Om Ram Ramaja Namaha nebo dokonce i Ram Ram Ram opakovaně nahlas či mentálně/. Objekty, ať již roušky nebo jiné objekty můžeme vyvařit v triphala odvaru, který má silné čistící vlastnosti. Můžeme ho použít i na mytí rukou či polévání rukou jako desinfekci nebo obličeje nebo kloktání dutiny ústní, omývání očí, nosu a jiných míst, která jsou vstupní brány současného Covidu. Jak chránit sebe Vůči sobě máme tři roviny – mentální, výživu a denní návyky.
Hlavně přemýšlejte o tom, co změníte, od čeho neustoupíte poté, co se dáme jako společnost opět do pohybu. Co si necháte jako přínos z doby, kdy jsme nemohli fungovat navenek a museli se obrátit dovnitř. Můžeme tomu říkat koronavirový dar nebo přínos. Nebo co nám Co vid, což v češtině znamená co je vidno/vidět nebo co víme, přinesl. Tak se přiblížíme k přirozenosti a uděláme maximum proto, abychom tam nemuseli být natlačeni přírodou, kterou jsme svým chováním vychýlily z rovnováhy. Přeji nám všem v této situaci sílu, klid, jasnost pochopení a odvahu jednat v souladu s tímto pochopením. S respektem pro vše, co je nyní, Vaše Martina Zisková Ráda bych vás seznámila s peticí, jejímž cílem je získat 1 000 000 podpisů. Takové množství je totiž třeba pro to, aby Evropská Unie byla přinucená se zabývat požadavkem na legalizaci ájurvédy a jógy v členských zemích EU. Co se bude dít poté, závisí na každé zemi. Pokud jste tomu naklonění, podpořte tuto iniciativu, neb je nám všem ku prospěchu. Můžete přidat svůj hlas zde: http://chng.it/fzVW2wYvH7 Dále přikládám tiskové prohlášení o Dni ájurvédy v Evropském parlementu, který proběhl 28. 1. 2020, odkud tato iniciativa vzešla /z předchozích ročníků/, a který ji zásadně podporuje. Věřím, že i vy ji najdete hodnou vaší podpory. Press Release
AYURVEDA DAY AT EUROPEAN UNION PARLIAMENT Delayed by Brexit, on 28th January 2020, All Party Parliamentary Group (APPG) – Indian Traditional Sciences hosted Ayurveda Day 2019 colloquium supported by Geoffrey Van Orden CBE MEP and Her Excellency the Ambassador of India to the Belgium, Luxembourg and the European Union Ms Gaitri Issar Kumar in the European Parliament at Brussels. Geoffrey very warmly welcomed all the guests and congratulated the APPG Indian Traditional Sciences and its Secretariat Amarjeet S Bhamra to hold this historical colloquium, since its inception by Prime Minister of India Narendra Modi, continuously in the EU Parliament. Ambassador Kumar was equally impressed by the dedication of Mr Bhamra and the British Parliamentarians group to raise the profile of powerful medicine systems of Ayurveda and Yoga in the European Parliament and assured her support to further develop the focus of the APPG Indian Traditional Sciences into the EU. Amarjeet S Bhamra spoke passionately on the support, which the APPG Indian Traditional Sciences has received over the years for hosting Ayurveda and Yoga colloquiums particularly from the above chief guests and was sad to see the British parliamentarians leave as Britain exists the EU, as they have rendered un-stinting support for the incorporation of Indian Traditional Sciences into the health of the European nations. He proposed the creation of Ayurveda Centre of Excellence for Research, Education and Practical Application in continental Europe. Together with Prof Madan Thangavelu, he handed a statement of intent between the EU and India to all chief guests. Amarjeet S Bhamra also took the privilege to thank Ambassador Kumar and all her staff at the Indian Embassy in Brussels for their support and providing vegan buffet and fruit juices to all the delegates. Ms Neena Gill CBE MEP spoke of her visits to India’s and felt the effects lasted for a long time after receiving Ayurveda treatments. It’s important that the benefits are recognized across Europe in that they are cost saving and healthy she said. Parliamentarians Dinesh Dhamija Head of EU-India Delegation and Jo Linen echoed similar visions on the benefits of ‘prevention is better than cure’ approach to wellness. Dr Tony Nader and Dr Nagendra presented their speeches via Skype and addressed Ayurveda being the science of life and immortality not just at physical level, also on the mental level and most profoundly on our human reality being the value of consciousness. Gita Desai participated from United States of America exhibiting a trailer on her new documentary of a 5-hour Ayurveda Unveiled and spoke briefly on the benefits of accepting everyday should be an Ayurveda day. Dr Carolyn Peters a Research scholar from Austria, Yannick Pots from Belgium, Dr Martina Ziskova from Czech Republic, Durlabh Vasudeva from France, Gayatri Puranik and Dr Peter Kath from Germany, Dr Partap Singh Chauhan from India spoke on the benefits of incorporating Ayurveda into the national health systems of Europe along with Ragasudha Vinjamuri from UK who performed a Dance of Ayurveda. Elizabeth Wright from Ireland, Dr Naveen Gupta, Christel Fontaine, Sebastian Blanchard, and Ilinca Dumitru-Blanchard from Belgium, Dr Ameya Bysani, Tamara Slijepcevic, Carla van Dijk and Maria Peters from The Netherlands, Marketa Lacikova and Roman Cada from Czech Republic, Joaquim Da Costa Jorge from Portugal, Florin Bebsel from Romania, Mary Raynard from Singapore, Dr Maria Ramon Cueto and Dr Vijay Carolin from Spain, Payal Dwivedi from Trinidad and Tobago, Dr Kiran Lal, Dr Rolf Wachsmuth, Stephan Hein, and Martin Rickinger from Germany, Vincenzo Valenzi and Albina Pisani from Italy, Gordon Brennan, Dr Mauroof Athique, Dr Venkata Joshi, Ranjula Madhani MBE, Varsha Mistry, Romany Rix, Angela Schroeder and Paul Raynard from the United Kingdom made a fitting contribution to the success of this colloquium. |
ObčasníkRůzné články a zamyšlení Dr. Martiny nad vším, co souvisí s Ayurvédou Kategorie |